11 Cze Brak komentarzy Marek Zdrowie

Ból stawu biodrowego. Najlepsze ćwiczenia i dieta!

Staw biodrowy jest dużego rozmiaru stawem kulistym. Łączy on panewkę z głową kości udowej. Jest bardzo ważnym elementem układu ruchu. Dzięki stawowi biodrowemu mamy zapewnioną możliwość chodzenia, biegania, wspinania, siadania czy kucania. Niestety, każdemu z nas może przytrafić się ból, sztywność, strzelanie w stawach. Jeśli zaczyna boleć, staramy się unikać obciążenia kończyny dolnej. Konsekwencją tego są zaburzenia chodzenia czyli dysfunkcja biodra. Taki ból może pojawić się w każdym wieku, jednak najczęściej tę dolegliwość dotyka osoby po 60 roku życia. Problemy te przeszkadzają w codziennych czynnościach, a tym samym powodują dyskomfort. Wczesna diagnoza i leczenie zapewniają szybki powrót do normalnego funkcjonowania organizmu.

Ból biodra może być spowodowany po prostu przeciążeniem. Dzieje się to po nadmiernym treningu, zbyt długim spacerze lub dużym obciążeniu podczas wykonywania powtarzających się czynności. W takiej sytuacji wystarczy tylko solidny odpoczynek, a dolegliwości same ustąpią. Przyczyny bólu mogą być jednak zupełnie inne. Jedną z najpopularniejszych jest zwyrodnienie stawu biodrowego. W tej chorobie towarzyszy nam ból biodra w nocy, sztywność, która promieniuje do pachwin i kolan. Ból nasila się przy wykonywaniu różnorodnych ruchów. Następstwem tej dolegliwości może być zapalenie stawu biodrowego. Zespół podrażnionego stawu biodrowego to choroba, która objawia się dodatkowo bólem pachwin. Odpoczynek i zabiegi fizjoterapeutyczne zapewniają w tym przypadku dużą ulgę. Kolejną przyczyną bólu może być nierównowaga stawowo - mięśniowa. Objawia się to skróceniem kończyny dolnej, nieprawidłowym ustawieniem miednicy i przykurczami mięśni. Ból biodra może być również spowodowany po prostu urazem. Następuje to po zwichnięciu stawu biodrowego lub po złamaniu szyjki kości udowej. Podczas urazu występuje ostry ból, szczególnie ból biodra w nocy, opuchlizna lub krwiak.

Leczenie dolegliwości stawu biodrowego

Wiadomo, że dolegliwości biodra jest nieprzyjemne i przeszkadzają człowiekowi normalnie funkcjonować. Najlepszym rozwiązaniem jest zgłoszenie się do lekarza specjalisty, który zapewne zleci komplet badań (np. RTG, tomografia komputerowa). Najczęściej lekarz zaczyna leczenie od zalecenia stosowania środków przeciwzapalnych i przeciwbólowych. Maść na stawy i leki na zwyrodnienie stawów to równie często stosowane środki w tych dolegliwościach. W najtrudniejszych przypadkach wymagana jest interwencja chirurgiczna.

ból biodra ćwiczenia

Ból biodra - ćwiczenia

Bardzo skuteczną metodą leczenia bólu biodra jest rehabilitacja w postaci regularnych ćwiczeń stawu biodrowego u specjalisty i samodzielnie. Polega ona na ćwiczeniach rozciągających i wzmacniających ten staw. Ćwiczenia minimalizują, a nawet likwidują ból, jednocześnie zwiększają elastyczność poruszania się. Do ćwiczeń wykorzystuje się techniki pilatesu i stretchingu. Bardzo sprzyjającymi dyscyplinami sportu są również: pływanie, nordic walking, jazda na rowerze, aerobik. Każde ćwiczenia należy wykonywać regularnie i nie zrażać się niepowodzeniami na początku. Wytrwałość i systematyczność jest gwarancją sukcesu. Jeśli zdarzy się, że dane ćwiczenie przynosi ból, należy przed kolejnym treningiem skonsultować się z lekarzem specjalistą. Przed każdym konkretnym wysiłkiem należy się dobrze przygotować i nie zapominać o rozgrzewce. Ciało rozgrzane i rozluźnione będzie zdecydowanie lepiej pracować. Jeżeli mięśnie pomiędzy udami możemy rozciągnąć na szerokość 90º, wtedy jest pewność, że wykonaliśmy prawidłową rozgrzewkę. Rozciąganie zginacza stawu biodrowego z mięśniem czworogłowym uda to ćwiczenie, które wykonuje się w pozycji siedzącej. Przy jednej wyprostowanej nodze, zginamy drugą w kolanie, a pięta jest blisko pachwiny. W tej pozycji unosimy delikatnie biodra przy wyprostowanej drugiej nodze. Po kilkukrotnym powtórzeniu ćwiczenia, zmieniamy kończynę. Drugie ćwiczenie łagodzi ból bioder. Siedząc na macie po turecku, unosimy stopę lewą na kolanie nogi prawej. Stopa lewa styka się z kolanem prawym, prawa stopa natomiast mieści się pod lewym kolanem. Utrzymujemy taką pozycję przez kilka sekund, a następnie wykonujemy to samo ćwiczenie ze stopą prawą. Kolejnym skutecznym ćwiczeniem na rozciągnięcie bioder i rozluźnienie mięśni krocza jest pozycja happy baby. Kładziemy się na macie, prawą ręką chwytamy prawą stopę, a lewą ręką lewą stopę. Następnie przyciągamy kolana do klatki piersiowej starając się trzymać głowę na podłożu. Kołyszemy się z jednej strony na drugą. Takie ćwiczenie powinniśmy wykonać około 3 minut.

Podsumowując, żeby walczyć z bólem należy stosować:

  • różnorodne ćwiczenia i fizjoterapię, np. ćwiczenia rozciągające mięśnie kończyn dolnych i stawy biodrowe,
  • zabiegi zmniejszające ból w stawie (laser, ultradźwięki, krioterapia),
  • ćwiczenia manualne wykonywane pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty,
  • wyuczenie odpowiednich pozycji relaksacyjnych, wypoczynkowych,
  • stosowanie wkładek ortopedycznych.

Polecane produkty

Suplement na stawy

Flexidium 400

od 72 zł!

Suplement na stawy

Flexa Plus Optima

319 zł 147 zł

Maść na ból stawów i mięśni

Motion Free

338 zł 169 zł

Polecany produkt

Suplement na stawy

Flexidium 400

od 72 zł!

Dieta na stawy biodrowe

Dieta ma również bardzo duże znaczenie przy zwyrodnieniach stawu biodrowego. Najważniejszą zasadą jest utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Jest to podstawa dla prawidłowego funkcjonowania stawów. Każdy kilogram więcej powoduje przeciążenie stawów kolanowych, biodrowych, a także samego kręgosłupa. Odpowiednia dieta to dostarczanie dla organizmu wystarczającej ilości wapnia, który znajduje się w mleku i nabiale. Ważnym jest również przyjmowanie witamin C i E, które chronią przed wpływem wolnych rodników. Przodującą rolę odgrywają również warzywa krzyżowe, np. brokuły, kapusta czy kalafior. Hamują one wzrost enzymu odpowiadającego za pogłębianie zwyrodnienia stawów. Przy bólu stawu biodrowego bardzo pomocne są również suplementy diety. Glukozamina to ważna substancja odpowiadająca za tę część ciała. Jej zmniejszenie powoduje zwyrodnienia, tak więc warto glukozaminę skomplementować. Siarczan chondroityny i kwas hialuronowy są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie tkanki chrzęstnej, zapobiegają stanom zapalnym. Warto również przyjrzeć się uważnie chrząstce rekina, która wspomaga stawy, dostarczając im proteoglikany, fosforu oraz wapnia. Przyjmując rozsądnie odpowiednie suplementy diety, skutecznie dbamy o zdrowie stawów.